Geen ander Evangelie

door 

J.W.Weeda

 

Uitgangstekst:

Galaten 1 vers 6 t/m 9

Ik verwonder mij, dat gij zo haast wijkende van dengene, die u in de genade van Christus geroepen heeft, overgebracht wordt tot een ander Evangelie;

Daar er geen ander is; maar er zijn sommigen, die u ontroeren, en het Evangelie van Christus willen verkeren.

Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.

Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt.

 

Wat is het Evangelie of goed nieuws wat de apostel Paulus het hier in dit gedeelte over heeft? Het antwoord op deze vraag kunnen wij onder andere vinden in Handelingen 20:24 want daar staat geschreven dit: Maar ik acht op geen ding, noch houde mijn leven dierbaar voor mijzelven, opdat ik mijn loop met blijdschap mag volbrengen, en den dienst, welken ik, van den Heere Jezus ontvangen heb, om te betuigen het Evangelie der genade Gods.

In dit vers lezen wij dus dat Paulus van de Heere Jezus Christus het Evangelie der Genade Gods was toebedeeld om dit bekend te maken aan de wereld. In Galaten 1 vers 11-12 lezen wij : Maar ik maak u bekend, broeders, dat het Evangelie, hetwelk van mij verkondigd is, niet is naar den mens. Want ik heb ook hetzelve niet van een mens ontvangen, noch geleerd, maar door de openbaring van Jezus Christus.  Dit Evangelie van God was alleen bekend bij God voor de grondlegging der wereld en verborgen voor de mens maar pas bekend gemaakt aan de apostel Paulus 2000 jaar geleden. Daarom wordt het ook het Evangelie der verborgenheid genoemd. 

Hoe had Paulus dit Evangelie ontvangen? Door openbaring van de opgestane Heere Jezus Christus. In Handelingen 9: 1-9 lezen wij hoe Paulus tot geloof komt: geroepen van de Heere Jezus Christus vanuit de hemel en in Romeinen 16:25 lezen wij het volgende: Hem nu, Die machtig is u te bevestigen, naar mijn Evangelie en de prediking van Jezus Christus, naar de openbaring der verborgenheid, die van de tijden der eeuwen verzwegen is geweest; Maar nu geopenbaard is, en door de profetische Schriften, naar het bevel des eeuwigen Gods, tot gehoorzaamheid des geloofs, onder al de heidenen bekend is gemaakt; Tot gehoorzaamheid des geloofs.

 Beste broeder en zuster:  wij leven in een donkere wereld  maar luister goed; wij zijn gered door Gods Genade door het geloof . In Efeze 2:8-9 lezen wij : Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave; Niet uit de werken, opdat niemand roeme.  U leest het goed : Het is door het geloof. Welk geloof? Is het ons geloof? Nee. Het is het geloof van onze Heer en Heiland Jezus Christus! Zijn volbrachte werk heeft ons gered en wij zijn niet gered uit onze eigen werken wat wij gedaan zouden hebben maar door Hem. En nu zijn wij in Christus, in Hem en Hij heeft ons gered!  Door dit Evangelie van Genade en het is het enige Evangelie waardoor wij weten dat we verlost zijn door Zijn bloed; namelijk de vergeving der zonden Kolossensen 1:14: In Denwelken (dat is Jezus Christus) wij de verlossing hebben door Zijn bloed, namelijk de vergeving der zonden; Wij hebben de verlossing door Zijn bloed! Wij hebben de vergeving daardoor van al onze zonden. Wij hoeven niet meer om vergeving te vragen want alles is vergeven door het bloed wat gevloeid heeft op Golgotha. Dit is de glorie van het kruis! En wij zijn getrokken uit de macht der duisternis en overgezet in het Koninkrijk van de Zoon Zijner liefde. Kolossenzen 1: 13: Die ons getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van den Zoon Zijner liefde. Wat een liefde van God lieve broeders en zusters! Dit kunnen wij allemaal lezen in de brieven van de apostel Paulus o.a. in het eerste hoofdstuk Kolossenzen en ook in de Efeze brief hoofdstuk 1. Door de brieven van de apostel Paulus aandachtig te lezen en te bestuderen (Romeinen t/m Filemon) weten wij wat onze positie is als gelovigen in Christus. Wij zijn leden van het Lichaam van Christus, de hemelse Gemeente en Christus is ons Hoofd. 

En nu beste lezer: wat is de wil van God voor ons mensen? Hij wil dit: I Timotheus 2:3-4: Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker; Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen. . Ja u leest het goed: Gods wil is dat mensen zoals u en ik tot geloof komen in Christus, dus gered worden door Hem en tot kennis der waarheid komen. Ten eerste lezen wij dat God wil dat elk mens gered wordt. Hoe kan u als mens gered worden? Ten eerste moet u weten dat wij zondaars zijn want in Romeinen 5 vers 12 lezen wij het volgende: Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben. 

Beste lezer: als u nog niet gered bent. U kunt uzelf niet redden. Doordat u een zondaar bent hebt u een Redder nodig. De enige Redder is Jezus Christus. Geloof in Hem wat Hij voor u gedaan heeft: Dat Hij stierf voor uw zonden aan het kruis. Hij betaalde met Zijn Eigen bloed voor u, ja voor u en mij aan het kruis. Hij is gestorven en opgestaan na 3 dagen en Hij leeft en wilt u ook door Zijn leven u ook eeuwig leven en rechtvaardigheid schenken. Gelooft u dit? Als u dit gelooft of vertrouwt gaat u over van de eeuwige dood naar het eeuwige leven! Doe dit nu. Wie zal zeggen dat het morgen nog kan? Nu is de dag der behoudenis II Korinthe 6 vers 2. 

In Romeinen 4 vers 25 staat geschreven: Welke ( Christus) is overgeleverd is om onze zonden, en opgewekt voor onze rechtvaardigmaking. Wat betekent dan rechtvaardigmaking? Antwoord hierop is dit: dat u recht met God komt in positie en dus zonder schuld voor Hem staat.

Dit is wat God ten eerste wil: uw redding!! En ten tweede wil Hij dat u de waarheid, het Evangelie uwer behoudenis,  leert kennen want door dit Evangelie van Genade leert u uw positie kennen en van daaruit kunt u groeien in het geestelijke leven. 

Wat je nu merkt in deze tijd , in deze donkere wereld is dit: En weet dit, dat in de laatste dagen ontstaan zullen zware tijden. Want de mensen zullen zijn liefhebbers van zichzelven, geldgierig, laatdunkend, hovaardig, lasteraars, den ouderen ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig. Zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijk, achterklappers, onmatig, wreed, zonder liefde tot de goeden .  Verraders, roekeloos, opgeblazen, meer liefhebbers der wellusten dan liefhebbers Gods; 2 Timotheus 3: 1-5

Tegen Timotheus zegt de apostel Paulus in  2 Timotheus 4 vers 2 t/m 5 het volgende: Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer. Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden; En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.

Beste broeders en zusters: wij leven nu in de laatste dagen van deze bedeling van Gods Genade en wat je nu op grote schaal ziet is dat mensen hun gehoor van de waarheid afwenden! Zij luisteren graag naar allerlei leraars maar niet naar Gods waarheid.  In 2 Korinthe 11 vers 4 lezen wij dit: Want indien degene, die komt, een anderen Jezus predikte, dien wij niet gepredikt hebben, of indien gij een anderen geest ontvingt, dien gij niet hebt ontvangen, of een ander evangelie, dat gij niet hebt aangenomen, zo verdroegt gij hem met recht. Dit is precies wat vandaag gebeurt: veel leraars (pastors, dominees, priesters etc) vertellen de mensen niet de waarheid maar de leugen want mensen houden van nature van de leugen. 

Maar wat gebeurt er als iemand een andere leer, een ander Evangelie verkondigt? We hebben het al gelezen: die zij vervloekt. Dat betekent dat er geen zegen op rust wat hij of zij vertelt aan mensen want een andere leer is geen leer en leidt tot verwarring en ellende. Deze verwarring heeft grote gevolgen voor iemands geestelijk leven. Hij of zij wordt niet stabiel in zijn of haar leven. 

Nogmaals beste lezer: Wij leven nu onder de bedeling van Gods Genade die al bijna 2000 jaar duurt en niet onder de wet van Mozes of onder de 4 Evangelieen of Handelingen 2! Bij de bedeling van Gods Genade hoot het Evangelie der Genade Gods Efeze 3:1-3 lees ook  Handelingen 20:24 en niet een ander Evangelie! 

Laten wij lezen I Timotheus 6:3-5: Indien iemand een andere leer leert, en niet overeenkomt met de gezonde woorden van onzen Heere Jezus Christus, en met de leer, die naar de godzaligheid is, Die is opgeblazen, en weet niets, maar hij raast omtrent twist vragen en woordenstrijd; uit welke komt nijd, twist, lasteringen, kwade nadenkingen. Verkeerde krakelingen van mensen, die een verdorven verstand hebben, en van de waarheid beroofd zijn, menende, dat de godzaligheid een gewin zij. Wijk af van dezulken.

Wat moet u dan doen vraagt u zich af terwijl u dit leest. Wat u moet doen is de waarheid leren kennen! Namelijk de brieven van de apostel Paulus omdat dit de waarheid is voor vandaag en stoppen met luisteren naar andere leringen, leringen der mensen. Dus geen verhalen van mensen of fabels geloven! Wijk af van zulke mensen staat er. Wat betekent dit? Het betekent letterlijk ga weg van deze mensen. Ze bouwen u met hun verkeerde leer niet op. In I Korinthe 4: 15-16 staat geschreven: Want al hadt gij tien duizend leermeesters in Christus, zo hebt gij toch niet vele vaders; want in Christus Jezus heb ik u door het Evangelie geteeld. Zo vermaan ik u dan: zijt mijn navolgers. Wij behoren dus Paulus te volgen zoals hij Christus navolgde in het Evangelie van Gods Genade.

Tenslotte  gaat het in eerste instantie om eeuwige redding! Dit mag de professionele kerk weten en gaan realiseren dat redding het werk van God is en niet van onszelf. En Gods bedeling van Genade is het antwoord op de problemen die de mens heeft in deze slechte of boze wereld waarin wij leven. In het Christendom van nu is over het algemeen een gemixed evangelie en religieuze leiders die streven om Gods koninkrijk op aarde te stabiliseren en ook bezig zijn in de politiek om een betere sociale maatschappij te krijgen. Zij zijn niet bezig om Gods bedeling van Genade te verkondigen en daardoor geven zij niet het antwoord op al problemen waar de mensheid mee worstelt namelijk de zonde en dat Christus is gestorven voor onze zonden en opgestaan voor onze rechtvaardigmaking Romeinen 4:25. 
Nogmaals kunnen wij God danken dat de brieven van de apostel Paulus Gods antwoord is op de mens zijn diepste problemen. Het is niet een koninkrijk hier op aarde en het brengen van sociaal recht! Dit wacht een andere latere dag wat wij kunnen lezen in Jeremia 23:5,6. Maar het houdt in dit dat de gelovige in Christus compleet gerechtvaardigd is van zijn zonden lees Handelingen 13:38-39 Romeinen 3:24. Een met Hem in de hemel, boven alle zorgen en ellende in deze wereld. Efeze 2:4-6. Alle zegeningen in Hem Efeze 1:3 en er wacht een geweldige toekomst namelijk dat wij opgenomen zullen worden als leden van de hemelse Gemeente waartoe wij behoren Lees I Thessalonicenzen 4:13-18, Filippenzen 3: 20 en 21 en I Korinthe 15;51-53